Algemeen
Zo bereiken Eindhovense bedrijven een zo breed mogelijk publiek
Eindhovense bedrijven zien de concurrentie toenemen, zeker op het internet. Recente cijfers van Betaalvereniging Nederland tonen dat de online uitgaven van Nederlandse consumenten jaar na jaar blijven toenemen. Daar waar de uitgaven in fysieke vestigingen in Eindhoven juist afnemen. Het is een van de voornaamste oorzaken van de leegstand in veel Nederlandse steden, flink aangedreven door de pandemie van enkele jaren terug. Voor bedrijven in de regio is het belangrijk om de focus niet uitsluitend op een lokaal publiek te leggen, maar ook buiten de stad te kijken. Een marketing bureau in Eindhoven helpt bedrijven bij het verbeteren van hun online zichtbaarheid. Daartoe hebben zij verschillende mogelijkheden.
Balans tussen online en offline marketing vinden
Bedrijven met een fysieke vestiging staan voor de uitdaging om de ideale balans te vinden tussen online en offline marketing. Waar offline marketing een lokaal publiek aanspreekt, draagt online marketing bij aan het verbeteren van de zichtbaarheid van een organisatie buiten de regio. Niet alleen klanten uit Eindhoven weten zo de weg naar een ondernemer te vinden; ook potentiële klanten uit Groningen of bijvoorbeeld Drenthe nemen voortaan producten of diensten af. Een online marketing bureau kan meer informatie geven over de wijze waarop je online marketing in kunt zetten.
Uitsluitend inzetten op online marketing niet nodig
Voor bedrijven met fysieke vestigingen is het onverstandig om uitsluitend voor online marketing te kiezen. Offline marketing helpt bedrijven het vertrouwen in de regio te winnen en bijvoorbeeld haar maatschappelijke betrokkenheid te tonen. Denk aan het sponsoren van een lokale sportvereniging, in ruil voor een reclamebord langs de kant van het veld. Daarbij is juist de combinatie van online en offline marketing sterk. Een consument heeft gemiddeld zeven contactmomenten met een bedrijf nodig, voordat deze de organisatie vertrouwt. Dat aantal van zeven contactmomenten bereik je sneller met de combinatie van allebei.
Nieuwe klanten trekken en bestaande klanten behouden
De verschillende vormen van online marketing zijn niet uitsluitend gericht op het vinden van nieuwe klanten, om zo het bedrijfsresultaat te verbeteren. Online marketing kan ook helpen om bestaande klanten nog eens terug te laten keren. Dat is veel minder vanzelfsprekend dan voorheen het geval was, toen consumenten vaak naar dezelfde fysieke winkel terugkeerden. Tegenwoordig zoekt men online naar de goedkoopste aanbieder.
Onder meer e-mailmarketing leent zich goed voor het verbeteren van de retentie van klanten. Deel bijvoorbeeld nieuwe toevoegingen aan het assortiment, of biedt bestaande klanten een kortingscoupon aan.