Algemeen
Problemen met je opdrachtgever? Hier zijn 3 tips!
Ben je zelfstandig ondernemer? Dan kun je te maken krijgen met een opdrachtgever die moeilijk doet. Mogelijk weigert één van jouw opdrachtgevers wel om een factuur te betalen. Omdat je wel voor de betreffende klant aan het werk bent geweest, is het logisch dat je het gefactureerde bedrag betaald wilt krijgen. Helaas weten veel ondernemers niet wat zij moeten doen als zij een probleem hebben met een opdrachtgever. Geldt dit ook voor jou? Dan ben je hier aan het juiste adres. In deze tekst zetten wij 3 tips op een rijtje die van pas komen als je een probleem met een opdrachtgever hebt.
1. Probeer er samen uit te komen
Wanneer je een probleem hebt met een opdrachtgever, kun je eerst proberen om er samen uit te komen. Neem bijvoorbeeld eens telefonisch contact op met de betreffende partij. Jullie kunnen elkaars verhaal in dat geval aanhoren, iets wat een stuk lastiger is als jullie uitsluitend per mail communiceren. Geef elkaar de ruimte om te vertellen waar de schoen wringt. De kans is aanwezig dat er toch nog een opening komt, waardoor het probleem mogelijk snel is opgelost. Heb je een probleem met een opdrachtgever in de buurt? Dan kun je er ook een keer fysiek langsgaan. Doe dit uiteraard alleen als je er zeker van bent dat dit effect heeft. Wanneer een opdrachtgever niet op jou zit te wachten en je toch langskomt, kan een probleem alleen nog maar verder escaleren.
2. Zoek uit of er afspraken op papier staan
Heb je al verschillende pogingen ondernomen om er samen met een opdrachtgever uit te komen, maar heeft dit nog niet tot het gewenste effect geleid? Ga dan niet bij de pakken neerzitten, maar zoek uit of er afspraken op papier staan. Als jullie voor aanvang van de samenwerking geen overeenkomst getekend hebben, betekent dit niet dat er geen afspraken op papier staan. Mogelijk zijn er per mail of via WhatsApp wel afspraken gemaakt. Sommige ondernemers denken dat dergelijke berichten niet rechtsgeldig zijn, maar dat is wel degelijk het geval.
3. Schakel jouw rechtsbijstandverzekering in
Veel bedrijven sluiten een zakelijke rechtsbijstandverzekering af. Ben je ook verzekerd voor rechtsbijstand? Dan kun je deze verzekering inschakelen als je een probleem hebt met een opdrachtgever en geen uitweg meer ziet. De onderstaande zaken zijn verzekerd als je een zakelijke rechtsbijstandverzekering hebt afgesloten.
- Conflicten over niet-betaalde rekeningen en andere incassozaken.
- Conflicten met leveranciers en afnemers, bijvoorbeeld bij een te late levering.
- Conflicten over arbeidscontracten, bijvoorbeeld bij ontslag.
- Proceskosten die je bij verlies verschuldigd bent aan de tegenpartij.
Helaas biedt een rechtsbijstandverzekering niet altijd uitkomst. Conflicten die te maken hebben met belastingen of een motorrijtuig vallen bijvoorbeeld buiten de dekking. Dit geldt ook voor conflicten die zijn ontstaan voor het begin van de verzekering. Vergeet bovendien niet dat je te maken krijgt met wachttijd als je een rechtsbijstandverzekering afsluit. Er zijn overigens situaties waarin er sprake is van rechtsbijstand zonder wachttijd. Dit is bijvoorbeeld het geval bij een geschil in het verkeer of letselschade. Ook voor een geschil over een overeenkomst die tijdens de verzekering gesloten is geldt geen wachttijd.