Algemeen
Parktheater Eindhoven wint marketingprijs 2019
Het Parktheater nam de prijs in ontvangst in Theater de Kom in Nieuwegein tijdens de jaarlijkse theaterbeurs van de VVTP (Vereniging van Vrije Theater Producenten). De marketingprijs is bedoeld om theaters in de schijnwerpers te zetten die uitzonderlijke prestaties leveren op het gebied van promotie en die op creatieve manieren het publiek weten te bereiken, met volle zalen tot gevolg. Parktheater Eindhoven werd geroemd om de visie op campagne voeren, de proactieve en klantgerichte manier van werken en de betrokkenheid van de marketingafdeling.
Persoonlijke aandacht
Succesfactoren van het Parktheater zijn onder meer de brede programmering (met aandacht voor doelgroepen van jong tot oud) en de voorverkoopperiode. In deze periode verkoopt het theater - via loting - bijna de helft van alle kaarten. Ook de persoonlijke aandacht voor de klant én de artiesten is belangrijk. "De bezoeker staat altijd centraal, niet alleen de bezoeker die al gewend is naar het theater te komen, maar ook nieuwe doelgroepen en mensen voor wie het minder vanzelfsprekend is om te komen", licht Milly van Maanen van het Parktheater toe.
Parktheater Eindhoven gaat steeds de uitdaging aan om nieuwe doelgroepen aan zich te binden, laagdrempelig te zijn en van betekenis te zijn voor de stad en alle inwoners. Deze doelgroepen bereikt het theater met veel initiatieven, samenwerkingen en projecten: Eindhovense internationals, de Dutch Happiness Week, De Lange Tafel (alleengaanden), Gilde Plus (samenwerken en leren van elkaars kwaliteiten), Raak (jongeren) en het jeugdplatform Wildpark. Met livestreaming naar zorginstellingen bereikt het Parktheater mensen die zelf niet naar het theater kunnen komen. Met de programmering in de Hofnar, Pand P, Natlab en de Geluksplekken heeft het Parktheater een breed palet van podia om te mogen vullen, voor verbinding te zorgen en mensen mee te raken.
Verbinding
Ook heeft het Parktheater speciale aandacht voor mensen met een beperking en mensen met een kleine portemonnee. Milly van Maanen: "We hebben een nieuw initiatief omarmd, de Stichting Cultuur Inclusief. Dit maakt kunst en cultuur bereikbaar voor álle inwoners van de regio Eindhoven en dan met name mensen met een kleine beurs. Iedereen kan geld doneren. Dit geld wordt omgezet in waardebonnen waarmee zij tegen betaling van € 5,00 een zelf gekozen voorstelling kunnen bezoeken. Een project waarmee het Parktheater zich nog meer wil verbinden van de regio Eindhoven."
Theater van het Jaarprijs
Tijdens de VVTP theaterbeurs werd ook de Theater van het Jaar-prijs 2019 bekendgemaakt. Deze is gewonnen door Schouwburg Amphion en WestlandTheater de Naald. Parktheater Eindhoven won deze prijs in 2014. De prijs was een stoel, replica. Parktheater toerde met deze stoel door Eindhoven om de bewoners van de stad te ontmoeten.
De VVTP is de Vereniging van Vrije Theater Producenten en bestaat uit 21 theater-en muziekproducenten. Zij verzorgen ongeveer 70 procent van het professionele podiumaanbod in Nederland. Samen brengen zij ieder jaar bijna 14000 voorstellingen op de Nederlandse podia.