Coverstory
Kan (goed) vlees nog wel in 2020?
Het is februari. Veel mensen zijn dit nieuwe jaar met goede voornemens begonnen, maar velen zullen erkennen dat die inmiddels helaas weer grotendeels zijn gesneuveld. Minder vlees eten is tegenwoordig ook zo'n trendy voornemen. Makkelijker gezegd dan gedaan. Want ondanks de opmars van steeds betere vleesvervangers, vleesschandalen of milieuredenen, het stiekeme verlangen naar een intens, heerlijk stuk vlees verandert niet! Een goed stuk vlees vinden de meeste Brabanders namelijk heerlijk.
Vlees consumeren is eigenlijk heel natuurlijk. Dieren eten tenslotte ook gewoon vlees. Het zal nog wel even duren voordat roofdieren omwille van duurzaamheid ook aan de vleesvervangers moeten. Het echte probleem is dus niet zozeer de consumptie maar de productie van vlees. Zowel kwantitatief als kwalitatief kan en moet het anders en beter. Het is noodzaak dat we vlees niet als vanzelfsprekend ervaren maar op waarde schatten. We leven in een tijd waarin verwacht wordt dat we oog hebben voor mens en maatschappij.
INAMOOD speelt in op deze behoefte. Manon Pauly is Online Business Developer bij deze ambitieuze Brabantse startup en praat ons bij over kwaliteitsvlees, afbreekbare verpakkingen, droogijs voor transport, een unieke interactieve webshop en nog veel meer interessante details tijdens dit interview. Laat je smaakvol verleiden.
WAT IS INAMOOD?
Manon: "Een primeur in Nederland. Het is zowel een merk als een community voor liefhebbers van duurzame premium vleesproducten. Via internet direct naar de consument zonder onnodige tussenstappen. Luxer, lekkerder, gezonder, duurzamer en leuker. Het gaat naast kwaliteit vooral om beleving. Vlees is steeds meer een guilty pleasure. Als je het doet, doe het dan goed. Vandaar ook de naam."
’Are you in the mood for something good?’
WAT IS KWALITEIT?
Manon: "Goeie vraag. Consistente kwaliteit omvat veel meer dan wat de meeste consumenten beseffen en is een pittige maar leuke uitdaging. Om te beginnen is vlees een natuurproduct en sowieso niet steeds exact hetzelfde. Elk dier en elk stuk vlees is uniek en moet met respect behandeld worden.
Enorm veel factoren bepalen samen de gemiddelde kwaliteit, denk aan: voeding (biologisch), groei (zonder hormonen), omgeving (hele jaar buiten), soort/ras (smaak en structuur), medicatie (indien noodzakelijk), slacht (stress vrij), opslag en transport (vriestechniek), productie (hygiene, selectie, bewerking, verpakking), verkoop (webshop, bezorging en service), gebruik (bewaren, bereiden, genieten).
INAMOOD gaat niet voor de wettelijk verplichte minimale kwaliteit maar probeert juist het maximale te bereiken binnen interessante tarieven. Onze doelgroep is niet op zoek naar goedkoop, maar duur zijn we ook zeker niet als je ziet wat we bieden. Sterker nog we belonen onze actieve fans graag met mooie deals."
WIE IS JULLIE CONCURRENTIE?
Manon: "Qua product en proces hebben we geen concurrentie, maar onze beoogde doelgroep koopt nu natuurlijk ook al premium vlees. Bijvoorbeeld uit het vriesvak van de supermarkt, bij de lokale slagerij of bij een boerderij in de regio. Daarnaast gaan veel mensen regelmatig naar restaurants voor een lekker stuk premium vlees. Het probleem bij al deze alternatieven is echter dat de vleesproducten zelden op zoveel punten gecontroleerd zijn als bij INAMOOD. Bekijk maar eens de aflevering van Keuringsdienst Van Waarde over "Chique Vlees". Wij zitten echt bovenop de kwaliteit om meerwaarde te bieden en onderscheidend te zijn.
Als je mensen vraagt om een premium automerk te noemen, dan krijg je sowieso een antwoord. Bijvoorbeeld: Audi, BMW en Mercedes. Als je vraagt naar een exclusief automerk dan hoor je al snel: Porsche, Ferrari, Lamborghini, etc. Als je nu naar een premium vleesmerk vraagt hebben de meeste mensen echt geen idee. INAMOOD wil dus het eerste echte premium vleesmerk in Nederland zijn dat bij iedereen bekend is. Je kan ons het beste vergelijken met een BMW of Mercedes, maar dan voor vlees.”
KAN IK PROEVEN?
Manon: "Jazeker, kom naar ons all-you-can-eat INAMOOD event in het Klokgebouw in Eindhoven op zondag 16 februari 2020 van 12:00 tot 16:00. Daar kan je voor €10 per volwassene en €5 per kind onbeperkt proeven en genieten van ons premium vlees met verschillende bereidingsstijlen. Natuurlijk is er ook sfeervolle muziek, een speelhoek voor kids en veel informatie over onze producten.
HOE KAN IK BESTELLEN?
Manon: "Via de webshop op INAMOOD.NL kan je binnenkort bestellen. Om de kwaliteit van onze service te waarborgen werken we met een unieke interactieve wachtrij. Bij PICNIC bijvoorbeeld ben je gewoon een nummer en moet je lang wachten tot je aan de beurt bent.
Bij INAMOOD kan je door diverse leuke interacties sneller door de wachtrij komen. We vinden het belangrijk om echt een relatie op te bouwen met onze klanten, daarom hebben wij het liever over fans. Hoe actiever je bent in de webshop en de community hoe meer je beloond wordt. Meld je dus nu al vrijblijvend aan om er straks als eerste bij te zijn. Gebruik de cheatcode: LIGHT voor extra voordeel."
WAAR BEN JE TROTS OP?
Manon: "Om alles vanaf nul te zien ontstaan en mee te denken bij elke stap. Er komt zoveel bij kijken. Bijvoorbeeld verpakking van speciaal afbreekbaar plastic, het shock freeze proces voor het vlees, het droogijs in kartonnen dozen voor transport, de interactieve webshop. Teveel om op te noemen. Gelukkig hebben we een leuk en goed team met sterke partners zoals MG-PRODUCTIONS en BUSINESS MONSTERS. Ook allebei uit Eindhoven.”
’Nice to meat you.’