Coverstory
“Je hebt klagers en je hebt doeners, daartussen zit niets.”
Ga er maar aan staan: het is je eerste dag als junior intercedent bij BeterBaan, en je
krijgt de opdracht om een tuincentrum te bellen en te vragen naar mevrouw Conny
Feer..... Of als je de Efteling terug moet bellen en vragen naar mijnheer H.B. Gijs.......
Ja, je moet wel tegen een stootje kunnen als je mee wil draaien in het team van
BeterBaan. Maar dat dit prima lukt blijkt wel uit het feit dat het gros van het personeel
al jaren bij het bedrijf werkt en sommigen zelfs al 20 jaar.
“We hebben gelukkig niet teveel verloop”, zegt oprichter en eigenaar Jeff Borrenbergs. “En er wordt hier veel gelachen.... We nemen onszelf ook niet al te serieus. We hebben hier niet de illusie om baas te spelen. Hoewel natuurlijk niet zomaar iedereen makkelijk vervangbaar is gaat het vooral om het teamverband. Iedereen wordt op zijn eigen plek gewaardeerd en is belangrijk.
Door als team goed samen te werken hebben we een mooie groei kunnen doormaken.
Het allerbelangrijkste zijn de uitzendkrachten. Daar draait het tenslotte allemaal om. Als die er niet meer zijn dan is het einde oefening. Eigenlijk werken de uitzendkrachten niet voor ons maar wij voor de uitzendkrachten.
We hebben een platte organisatie; respect dwing je hier af door aan je collega's te laten zien dat je weet waar je het over hebt. Dat geldt ook voor mij: ze kunnen met alle vragen bij meterecht, Als er onverhoopt een moment komt dat ik mijn mensen niet meer volledig kan ondersteunen dan moet er iemand anders in mijn plaats komen.
We willen uitstralen dat wij anders zijn dan alle anderen. In onze branche zie je veel concurrenten die allemaal hetzelfde vertellen in bijvoorbeeld zakelijke televisieprogramma’s. Wij worden daar ook regelmatig gevraagd, maar doen daar nooit aan mee.
Wel hebben we een aantal keer meegedaan met programma’s als ‘Banana Split’ en ‘Echte Vrienden’. Dat zijn leuke, herkenbare situaties waarin uitzendkrachten terecht komen en daar mag best over gelachen worden.
‘Onbemiddelbaar’ kennen wij niet.
We horen regelmatig van onze uitzendkrachten dat ze hier in een warm bad terecht komen en dat doet deugd. De deur staat hier letterlijk altijd open! Het was heel vervelend toen we de deur dicht moesten houden door de Covid maatregelen maar gelukkig staan die nu weer wagenwijd open. Je kunt hier gewoon binnenlopen, een afspraak maken is niet nodig.
Ook veel Poolse mensen die gehuisvest zijn in Nederland vinden inmiddels de weg naar onze open deuren. Onze Senior Intercedent Sabina Stankiewicz is hierin onze succesvolle kartrekker. Onze intercedenten hebben over het algemeen geen zware HR achtergrond.
We hebben collega’s die vroeger in diverse andere sectoren stonden te werken.
De nieuwelingen leiden we zelf intern en extern op waarna ze binnen een aantal jaar echt weten waar ze over praten. Dat is niet voor iedereen weggelegd, maar vaak wel.
Ze hebben hier alle mogelijkheden om door te groeien. Als ze maar nooit uit het oog verliezen dat we met mensen werken, dan komt het wel goed. Verder is alles te leren, en daar steken we graag veel tijd in. Inzet moet vanuit jezelf komen, de rest daar helpen wij bij.
Vooral het persoonlijke contact vinden we belangrijk.
Daarom hebben we flink geïnvesteerd in bijvoorbeeld videotelefonie: ik wil mijn mensen graag zien, als ik met ze praat. Op die wijze heb je toch het gevoel dat je elke dag een keer binnenloopt in een filiaal.
Werken met Oekraïense vluchtelingen
Door de huidige krapte op de arbeidsmarkt hebben veel ondernemers te maken met een personeelstekort. Werk bieden aan vluchtelingen kan daarom uitkomst bieden voor ondernemers. Sommige spreken goed Engels sommige minder of niet.
Bij het werven van buitenlands personeel moet je je aan bepaalde wetten en regels houden.
Om de kwetsbare groep vluchtelingen te beschermen op de arbeidsmarkt zijn er wel een aantal voorwaarden en procedures verplicht vanuit de overheid. Deze neemt BeterBaan uit handen. Om de werknemers zo goed mogelijk te ondersteunen hebben wij ook intercedenten uit de Oekraïne zoals Alla Klymenko. Zij begeleid deze groep en zorgt ervoor dat alles vlekkeloos verloopt. Een vluchteling uit Oekraïne heeft dezelfde rechten als een Nederlandse werknemer. Bijvoorbeeld recht op een veilige werkplek, pauzes, vakantiedagen en natuurlijk ook de inlenersbeloning*. (de uitzendkracht krijgt hetzelfde vergoed als eigen personeel, meestal uitgaande van de verplichte naleving CAO).
Inmiddels heeft BeterBaan alweer heel wat jaren een Business Room bij de mooiste club van Nederland “PSV”. Een mooi alternatief voor de lunch en diner afspraken met onze klanten.
En dat is een succes gebleken. Inmiddels gebruiken wij al jaren onze businessroom om ongedwongen met een opdrachtgever te praten, en natuurlijk onder het genot van een hapje en drankje een voetbalwedstrijd bij te wonen.
Wat we belangrijk vinden is transparantie: Na beëindiging van een uitzending dient er binnen 6 weken een eindafrekening te zijn (vakantiegeld, Vakantiedagen etc.).
Het gebeurt nogal eens dat een uitzendkracht bij een concurrent daar zelf achteraan moet.
Daar moeten we hier niets van hebben. Bij ons wordt er geen geld vastgehouden.
Dat horen we ook terug van de uitzendkrachten: ik word betaald conform de CAO, Uiterlijk vrijdags staat het geld op mijn rekening en na einde uitzending wordt er snel afgewikkeld.
Die mond-op-mond reclame is heel belangrijk voor de continuïteit van nieuwe aanwas.
Je hebt klagers en je hebt doeners, daartussen zit niets. Op dit moment heb je veel klagers, voor een gedeelte absoluut verklaarbaar. De gasrekening is torenhoog en alles wordt maar duurder, Tegelijkertijd: ik loop al zo lang mee dat ik 3 crisissen en Covid heb meegemaakt.
Het is onmogelijk om elk jaar flink te verdienen, maar die jaren dat het goed gaat moet je ook investeren in je bedrijf. Het ene moment is er veel werk en te weinig uitzendkrachten, het andere moment zijn er te weinig banen en teveel uitzendkrachten. Het is eigenlijk nooit in evenwicht.
Helaas is het nog steeds zo dat er ook mensen zijn die niet “willen” werken, maar van de andere kant willen de grote uitzendbureaus te lang een uitzendkracht aan het werk houden. Daar is met het inkorten van de Fase regeling in ieder geval iets in gewijzigd.
Fase A is met ingang van 2023 verkort naar 52 maanden en Fase B naar maximaal 6 contracten in max twee jaar. Dit is gelijk getrokken aan de rechtstreekse contractduur.
Bij ons lukt het vrijwel altijd om een uitzendkracht binnen een jaar aan een vast contract te helpen bij onze opdrachtgevers.
Ook wij krijgen natuurlijk te maken met mensen die financieel in zwaar weer zitten. Als ik een goed gesprek heb met potentiële uitzendkrachten die schulden hebben, en ze zijn zo eerlijk om toe te geven dat ze zelf verantwoordelijk zijn voor die schulden, dan gaan we daar aan werken. Dat hoort niet direct bij ons echte werk, maar we praten met deurwaarders en
schuldsaneerders. Is ook in hun belang; als bij een uitzendkracht volledig loonbeslag
plaatsvindt, dan vertrekt hij weer en moet de deurwaarder hem maar weer zien te vinden. Is
het mogelijk om een redelijke regeling te treffen dan is iedereen geholpen. Onze uitzendkracht is van de mentale druk af over zijn financiële positie, de deurwaarder krijgt
uiteindelijk zijn vordering betaald en wij hebben de relatie met onze uitzendkracht versterkt.
Het is echt mooi om ze hier dan “anders” te zien binnenkomen: vaak beter verzorgd, qua
uiterlijk en kleding, en met meer zelfvertrouwen. Dit werkt door in hun hele leven.
Qua vacatures zitten wij in het middensegment, we doen veel in de productie- en techniek
sector en het lukt ons nog steeds om aan de vraag te voldoen. Natuurlijk komt er ook bij ons
wel eens iemand niet opdagen, maar we helpen wel een grotere opdrachtgever aan 50
productiekrachten. Wat overigens niet mijn voorkeur heeft, ik lever liever 4 of 5 mensen aan
kleinere bedrijven, zo maak je je minder afhankelijk.
Hoewel we in de bijna 25 jaar van ons bestaan natuurlijk ook mindere tijden mee hebben
gemaakt, heb ik er nooit over gedacht om het bedrijf te verkopen. Ik heb daar regelmatig
aanbiedingen voor gehad, maar dat is nooit een optie geweest. Als ik hier over een tijd eens
langs loop, wil ik dat er nog steeds BeterBaan boven de deur staat. En het zou natuurlijk
helemaal mooi zijn, als mijn zoon of dochter later zou zeggen: Pap, dit wil ik ook….
Maar als mijn kinderen iets anders gaan doen ben ik net zo trots op ze.
BeterBaan heeft filialen in Eindhoven, Helmond, Tilburg en ‘s-Hertogenbosch
Telefoonnummer 088 17 99999 - info@beterbaan.nl – www.BeterBaan.nl