Hoe is het met
Hoe is het met Cilia Groothuis, Bibliotheek Eindhoven
Elk bedrijf heeft te maken met de gevolgen van de Corona crisis. Een aantal van onze relaties geeft zijn/haar visie op het heden en de toekomst. Elke dinsdag een nieuw interview. Als eerste in de reeks komt Cilia Groothuis, Manager Marketing ‑ Communicatie van Bibliotheek Eindhoven aan het woord.
Welke impact heeft corona op het werk dat de bibliotheek doet?
Het heeft veel impact. Onze fysieke activiteiten kunnen nu tijdens de lockdown geen doorgang vinden. Denk aan het Taalcafé waar mensen Nederlands leren spreken met vrijwilligers, lezingen met schrijvers, de Makersclub, het voorlezen en knutselen op woensdagmiddag. Lekker een uur zelf struinen in de bieb en je eigen boeken uitzoeken, een lekkere cappuccino met tosti pakken in het bibliotheekcafé,.. het kan nu allemaal niet. Leden kunnen gelukkig nog wel boeken reserveren en die zetten we voor mensen klaar om af te halen of bezorgen we thuis. En we bieden heel veel online: digitale boeken, luisterboeken, online cursussen, webinars. Zelfs het Taalcafé gaat digitaal door!
Welke veranderingen door Corona hebben jullie als positief ervaren?
We hebben een enorm wendbare organisatie bleek het afgelopen jaar. Er is altijd een “plan B”. We hebben in korte tijd goed kunnen schakelen van offline naar online. De bibliotheek heeft nog altijd veel te bieden. En we merken dat we een heel hechte community zijn bij de bieb met zoveel vrijwilligers.
Wat wil je persoonlijk als eerste weer gaan doen wanneer alles weer ‘open’ gaat?
”Ik mis echt mijn sportschool. Ik ben natuurlijk heel veel met mijn hoofd bezig heel de dag. Mijn sportschool heeft ook een geweldig online aanbod, maar ik mis dan toch de interactie met de trainers en de mensen om me heen. En ik zie uit naar georganiseerde hardloopwedstrijden.
Wat is je leukste persoonlijke herinnering aan 2020?
Voor mij is dat ik/wij de prijs voor “Beste Brabantse Marketeer 2020 met maatschappelijke impact” won. (Zie het fotootje) Een groot feest ondanks alles. En echt een prestatie die ik met al mijn collega’s neerzette. In zijn algemeenheid vind ik dat echt zoiets bewonderenswaardigs en een fijne levenservaring: Hoe mensen de moed erin houden, creatief worden, hulp vragen en er voor elkaar zijn. Als het niet gaat zoals het moet dan moet het maar zoals het gaat soms.
Tot slot: welke boodschap wil je persoonlijk meegeven?
Deze woorden van Darwin: I’ts not the strongest of the species that survives, nor the most intelligent; it is the one most adaptable to change.
Bedenk: Er is altijd een “plan B”. En dat kan in the end zelfs nog beter uitpakken dan plan A. Heb vertrouwen.